نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3899
-
الف
+

خانه زینت الملوک، خانه ای تاریخی در شیراز + عکس

در این گزارش با خانه زینت‌الملک از خانه‌های قدیمی و تاریخی شیراز و متعلق به خاندان قوام‌الملک است ، آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم2، خانه زینت‌الملک از خانه‌های قدیمی و تاریخی شیراز و متعلق به خاندان قوام‌الملک است و به خانه زینت‌الملوک نیز معروف بوده که هنر دوره قاجار را به خوبی منعکس کرده است.

ساخت این خانه قاجاری در سال ۱۲۹۰ هجری قمری توسط «علی محمدخان قوام الملک دوم» آغاز و در سال ۱۳۰۲ هجری قمری توسط «محمد رضا خان قوام الملک سوم» پایان گرفت. 

ابتدا این خانه محل سکونت و زندگی خانواده و اقوام قوام الملک بود و از طریق دروازه ای در زیر خانه به نارنجستان قوام راه می یافت و می توان گفت که خانه «زینت الملک» مَحرم خانه ای برای خانه قوام محسوب می شده است.

این بنای تاریخی بیش از 20 اتاق مزین به گچبری، نقاشی و آیینه کاری دارد که بیشتر شهرت خود را به خاطر این تزئینات بسیار نفیس به دست آورده است.

یکی از نکات جالب این خانه شباهت کاربری آن به موزه های مادام توسو است که در آن مجسمه های مشاهیر بسیار بزرگ به نمایش در می آید.

در این موزه مجسمه های افراد بزرگی مثل پادشاهان دوره هخامنشی، آتوسا دختر کوروش، پادشاهان سلسله ساسانیان، باربد موسیقی دان و شاعر دربار خسروپرویز، کریمخان زند، سعدی و ... وجود دارد که جنس آن ها از موم است.

بنیاد فارس شناسی در سال ۱۳۷۳ با همکاری میراث فرهنگی به بهسازی و مرمت این خانه تاریخی پرداخت و در سال بعد زیرزمین آن به نگارخانه ای برای نمایش آثار هنرمندان شیرازی و ایرانی تبدیل شد. سپس با همکاری سازمان ایرانگردی و جهانگردی پارس و بنیاد فارس شناسی از سال ۱۳۸۲ شمسی به موزه گنجینه فارس تبدیل شد.

م ح/ح ح

نظر شما
ارسال نظر